/
165 Views0

Jaglanka z prażonym jabłkiem i orzechami

Jaglanka z prażonym jabłkiem i orzechami

Jednym z ulubionych dań z mojego dzieciństwa jest ryż gotowany na mleku zapiekany z jabłkami, cynamonem i masłem. Do tej pory bardzo lubię to ciepłe danie, szczególnie jesienią i zimą. Przygotowanie go zajmuje jednak trochę czasu więc przygotowałam znacznie szybszą i nieco zdrowszą alternatywę. Jaglanka z prażonym jabłkiem z dodatkiem chrupiących orzechów nerkowca. A jakie są Twoje ulubione dania z dzieciństwa? Może ktoś w szczególny sposób je dla Ciebie przyrządzał?  Z przyjemnością poczytam Twoich smakowitych wspomnień. 

Ta jaglanka z prażonym jabłkiem, cynamonem i orzechami jest po prostu obłędna. Jestem pewna, że posmakuje całej Twojej rodzinie.

Jaglanka z prażonym jabłkiem i orzechami - składniki na 2 porcje

  • 100 g kaszy jaglanej
  • 500 ml mleka 2% tł.
  • 1 jabłko
  • cynamon
  • 30 g orzechów nerkowca

Jaglanka z prażonym jabłkiem i orzechami - przygotowanie

  • Kasze jaglaną przepłucz wrzątkiem, aby pozbyć się goryczy i ugotuj na mleku do miękkości na małym ogniu. Jeśli kasza wchłonie całe mleko ale nadal będzie twardawa możesz dolać trochę wody i pogotować jeszcze chwilkę.
  • Gdy kasza się ugotuje przykryj ją i odstaw chwilkę.
  • Jabłko obierz, pokrój w kostkę i upraż w garnku z małą ilością wody, dodaj cynamon.
  • Do ugotowanej kaszy dodaj jabłko i orzechy nerkowca.

Wartość odżywcza 1 porcji

Kaloryczność: 420 kcal
Białko: 16 g
Tłuszcze: 12 g
Węglowodany: 62g

Wskazówki

Kasza jaglana to dobre źródło żelaza, o które należy dbać już podczas starań ponieważ w trakcie ciąży będziesz potrzebowała jego zasobów aby dostarczyć odpowiednią ilość tlenu do swoich tkanek i dziecka.

Posiłek możesz wzbogacić dodatkowo w odrobinę zarodków pszennych bogatych w witaminę E- witaminy płodności..

Cynamon zawarty w posiłku pomoże w stabilizacji poziomu glukozy we krwi.

Zapasy żelaza u dzieci urodzonych w terminie wystarczają na ok. 4-6 miesięcy. Dlatego też już od początku rozszerzania diety należy zadbać aby posiłki dziecka były bogate w ten pierwiastek (mleko mamy i modyfikowane nadal pozostają ważnym źródłem żelaza w diecie dziecka). Przygotowując posiłek dla niemowlaka ugotuj kaszę na napoju roślinnym (poza ryżowym) lub wodzie. Orzechy podaj w formie zmielonej.

Jeśli Twoje dziecko ma kilka miesięcy pomiń dodatek cynamonu. Jest on zdrową przyprawą i nie jest zakazaną w żywieniu dzieci  jednak nie jest najlepszy dla niemowląt z uwagi na zawartość kumaryny, która może być potencjalnie toksyczna (uszkodzenie nerek, wątroby). Cynamonu nie używamy w bardzo dużych ilościach więc trudno przekroczyć bezpieczne dawki. Jeśli chcesz podać cynamon starszemu dziecku wybierz cynamon cejloński (mniejsza zawartość kumaryny) dostępny w sklepach ze zdrową żywnością. Powszechnie dostępny odmiany Cassia,  zawiera znacznie więcej kumaryny.